Tisková zpráva


Dnem 22. 8. 2021 to bylo přesně rok a půl, kdy expedice Tatra kolen světa 2 (TKS2) odstartovala z Máchova kraje. „Věděli jsme, že naše výprava bude o překonávání překážek a plnění výzev, ale nikdo si tehdy nedokázal představit, kolik jich bude a jak budou velké,“ reaguje Marek Havlíček, zakladatel TKS2. Když se po několika týdnech po začátku expedice objevil Covid-19, mnozí nevěřili, že Tatra kolem světa 2 přežije. Byla to velká výzva pro všechny členy týmu, kteří se společně rozhodli všem překážkám postavit. A že jich nebylo málo. „Kromě Covid-19, který už sám o sobě byl výzvou pro úplně všechny, musela expedice řešit problémy s financováním, uměle vytvořené pomluvy a potýkali jsme se i s neplatiči. Kombinace všech těchto překážek vedla k tomu, že několik členů svou účast i finanční podporu odvolalo, a to i přes skutečnost, že se původně všichni písemně zřekli vrácení své finanční podpory. I s tím jsme se museli nějak vypořádat. A nám se to podařilo. Před několika měsíci jsme vrátili finanční podporu poslednímu podporovateli, který o svůj dar požádal. Celkem jsme vrátili přes milion korun. Jsme hrdí, že i přes všechny tyto komplikace se kola Trajdy nezastavila a naše Tatra 815 pokračuje dál na své cestě kolem světa,“ dodal Havlíček.

Expediční T815, zvaná Trajda. 


Několik skutečností v bodech:


  • V letošním roce TKS2 úspěšně odstartovala expedici na Africkém kontinentě. Cestovatelé projeli Džibuti, Etiopii, Keňu, Ugandu, Tanzanii, Zambii, Zimbabwe a jsou před nimi Jihoafrická republika, Botswana a Namibie.
  • Ujelo se přes 50.000 kilometrů.
  • Expediční T815 se letos svezlo zatím svezlo 47 lidí.

Ale to není všechno. Jedním z podprojektů TKS2 je mimo jiné také hledat „českou stopu“ ve světě. Proto výprava na cestě Afrikou navštívila řadu krajanů, se kterými objevovali jejich životní příběhy.

Namátkou například příběh Techaneho Jobre Mekonnena, který přeložil knihu Habešská odysea (autor: Adolf Parlesák) do etiopštiny a díky němu vznikl etiopský bestseler, kterého se prodalo v zemi přes 200 tisíc kusů.

Dalším úžasným příběhem je příběh Češky Dany Matějů, která v Ugandě založila a provozuje neziskovou organizaci Change Tomerrow, kde je škola pro děti i vzdělání pro ženy a dělá to úplně jinak než všichni ostatní.

V Tanzanii tým TKS2 objevil farmu, kterou provozuje Davin Corda, potomek Čechů.

V Zambii byl navštíven minipivovar, který pomáhala postavit česká firma a kterému bylo posláno 5 tun českého sladu. A v plánu jsou další zastávky mapující české stopy na území Afriky.

Letošní novinkou se stal podcast „Na cestě“, kde si Marek Havlíček (zakladatel TKS2) povídá s lidmi, se kterými se TKS2 setkává, nebo s lidmi, kteří se stali součástí expedice. Prostřednictvím těchto rozhovorů je široké veřejnosti přibližována místní kultura, životní styl i běžné dennodenní bytí lidí v navštívených zemích. Stejně tak si může veřejnost udělat lepší obrázek o zázemí TKS2, včetně toho, jak to vlastně na palubě chodí.

„Celkově byl ten rok a půl velkou zkouškou. A nebyla to zkouška jen organizační, lidská, finanční, ale i technická. Zejména Afrika byla a je pro naší Trajdu zátěžovým testem. Nicméně díky dobře zvolenému vybavení i to zvládáme na jedničku. Podvozek Tatra vše zvládal bez sebemenších závad, ale to nás nepřekvapilo, protože před startem africké části proběhla jeho kompletní prohlídka školícím technikem z Tatry. Naše pneumatiky Continental jen na samotném africkém kontinentě ujeli více než 35 tisíc kilometrů. I přes nízkou kvalitu místních silnic prokázaly neuvěřitelnou životnost. V extrémním počasí nám hodně pomáhal i systém chlazení od společnosti Molpir, který vydržel neuvěřitelnou zátěž. A i když se naprosto logicky, s ohledem na extrémní zatížení, objevily drobné závady, tým Molpir zmobilizoval všechny síly a naše klimatizace zase fungovali na 100 %. A mohl bych pokračovat dál. Například naše oblečení od Bushmana si také prošlo zatěžkávací zkouškou a prokázalo svoji kvalitu. Ale přes veškerou podporu a snahu od našich partnerů, podporovatelů i fanoušků jsou prostě některé technické problémy vetší než my. Takže ani po roce a půl se ještě nepodařilo úplně zprovoznit online sledování desítky čidel, které jsou nainstalované na našem expedičním voze. Ale i přesto věříme, že i tuhle výzvu společně s našim hlavním partnerem zvládneme. KPCS v současnosti dělá maximum proto, aby tento unikátní monitorovací systém fungoval a věříme, že to bude každým dnem. My i desítky tisíc fanoušků TKS2 se totiž na tyto údaje nesmírně těšíme,“ řekl Marek Havlíček.

„Přes veškerou naši snahu a ochotu překonávat nepřekonatelné, jsou kolem nás v současnosti věci, které nám pořád naši cestu trochu komplikují. A tak jako u jiných expedic i my se musíme těmto neovlivnitelným faktorům přizpůsobovat. Podle plánu jsme se na konci letošního roku měli přesunout do Jižní Ameriky. V současnosti je však cestování v Argentině a Chile díky situaci kolem Covid-19 prakticky nemožné,“ komentuje změnu plánu Havlíček.

Kompletní výměna pneu, v JAR.

Zleva: Tomáš Husník, Pavel Javůrek, Marek Havlíček. 

Na americký nebo jiný kontinent, se dle jeho vyjádření tým s expediční T815 přesune v okamžiku, kdy bude na daném místě možné bezpečně cestovat, a to tak, aby se k týmu mohli připojovat podporovatelé z České i Slovenské republiky.

„Nicméně i to bereme s nadhledem a vnímáme jako další výzvu. A vzhledem k tomu, že Afrika je úžasný kontinent s velkým množstvím míst, které je zde možné poznávat, rozhodli jsme se prozkoumat africký kontinent pečlivěji, než bylo původně v plánu,“ dodává Marek Havlíček.

V lednu odstartuje dalších šest etap, ve kterých prozkoumá posádka TKS2 další část Afriky. V současnosti organizační tým se členy, podporovateli i veřejností diskutuje o částech tohoto kontinentu, který v zájmu společně prozkoumat. Země, o kterých se uvažuje jsou: Namibie, Botswana, Jihoafrická republika, Mosambik, Svazijsko, Lesotho, Angola, Demokratická republika Kongo, Republika Kongo, Gabon, Kamerun, Nigerie a další. Pevný itinerář bude znám do dvou měsíců.

„Chceme, aby i nový itinerář co nejvíce odrážel přání našich podporovatelů, kteří se s námi na naší společné expedici podílí. Na rozdíl od svého předchůdce, který byl před 30 lety financován státem, je totiž TKS2 financován veřejností, která se může stát členem týmu a zažít to všechno dobrodružství s námi,“ řekl Marek Havlíček.

Tým TKS2



Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *