Tatra kolem světa 2
Tatra kolem světa 2
Tatra kolem světa 2

Čím pojedeme kolem světa?

1. 5. 2019

Jet do divočiny, to je jedna věc, ale vyjet z ní – to je věc druhá 🙂 Otázka “čím se pojede” nám nedala spát už od února 2018!! Petr řekl: “Tatra! Vše ostatní by byla perverze.”

Takže Tatra! Ale která!?

Požadavky byly nemalé. Musí projet všude. Musí vydržet všechno. Musí vyhovovat po všech stránkách. A taky to chtělo najít v rozpočtu nějaký ten milion na pořízení a údržbu krásky.

Zkrátka náročnější než výběr manželky na celý život!

Obcházeli jsme uloženky, obcházeli jsme ty největší Tatra ikony, co stavěli Dakary, speciály, co upravují motory. O každém motoru jsme se bavili s těmi nej specialisty, o každé převodovce, o každé nápravě.

 

Půl roku zkoumání a vyšla jednoznačná konfigurace

  • pro náš účel jedině osmiválec s jedním turbem
  • pro náš účel jedině kola bez reduktorů
  • pro náš účel jedině převodovka želva zajíc
  • pro naše účely jedině podvozek na vzduchu

 

Dokumentace auta

Základem je proslulý tatrovácký podvozek s centrální páteřovou rourou, nezávislými polonápravami, pérování vzadu na vzduchu, vzduchem chlazený osmiválec. Celá dokumentace auta ke stažení zde:

21ER45 (PDF)

 

Nejprve ale došlo k souboji 4×4 a 6×6

Oboje má své výhody a své nevýhody. Všechny konzultace nakonec vyústily ke koupi toho nej podvozku v červnu 2018.

T815-21ER45 17 230 4×4.1/55T

Na konci léta byl hotový projekt auta – navržený koncept, rozpracovaný podvozek i nástavba, i plán financování.

Ale jak to tak bývá, svatbou to nekončí, teprve začíná.

Jednání, dohadování, slepé uličky… Bylo to dost náročné, ale projekt byl nakreslen, jen sehnat někoho, kdo to zvládne udělat!

Taky jsme si říkali, že bychom měli navštívit největší kapitány a říct jim, co chystáme. To bylo září 2018. Setkání s ředitelem Tatra truck se neslo v přátelském duchu. Prý takových projektů do podniku přichází deset za rok, ale za třicet let jsme prý jediní, co nepřišli s nataženou dlaní ve smyslu “vše zaplaťte”.

V Tatře vypuklo nadšení a začala vznikat spolupráce.

Dávalo jim větší smysl, abychom na cestě prezentovali auto, které je stále ve výrobě, našli tedy prototyp 6×6, který byli ochotni nám prodat za výhodných podmínek a na naší expedici nás podporovat technikou, konzultacemi, auto dovybavit atd.

Mít po boku silného partnera a některé výhody 6×6, to se nám líbilo, ale byla tam některá varovná ALE…

Pak se to koncem roku v Tatře začalo nějak mixovat, změnilo se vedení, měnily se i podmínky spolupráce. A tím na obou stranách poklesla i chuť  spolupracovat. Přesto jsme však do února 2019 hledali cesty, jak spolupracovat a stále vše stavět na podvozku 6×6 815-7.

Nakonec ale rozdíl v (už ne tak příznivé) ceně pořízení auta 6×6 od Tatry truck, spolu s následnou vyšší spotřebou paliva, dražší spotřebou gum a opravami, vyššími poplatky za trajekty, dálnice atd., s dražším pojištěním na celé tříleté expedici, vystoupal na další skoro tři miliony, což pro nás bylo nepřijatelné. Odrazilo by se to v dražších nákladech na kilometr.

A protože nás už to kalkulování a papírování a 6měsíční zdržovačky unavovaly (museli jsme o rok posunout start expedice), odložili jsme rozpracované plány na 6×6.

 

Po 6 měsících mezi mlýnskými koly se vše rozhýbalo

Padlo definitivní slovo a vrátili jsme se k nákresům 4×4 – v únoru začala znovu práce na podvozku, který jsme měli rozpracovaný už v létě 2018.

Nakonec je vše tak, jak být má. Stále jsme byli mezi dvěma mlýnskými koly!

 

Výhody zvoleného auta 4×4

  • opravíme ho kdekoli a s minimem nářadí a spešl dílů
  • má najeto jen 4 tis. km!!
  • nižší náklady na kilometr a trojnásobně nižší pořizovací cena
  • krásná autenticita a nemasovost/nekomerčnost
  • je to klasika!

Standardem vybavení vozu bude WC a sprcha, úložné prostory pro jednotlivé členy posádky atp. V dalším článku vám povíme, jak vlastně bude probíhat třeba takových několik dnů na expedici. Zůstaňte naladěni!

 

Limitované předměty a adrenalinové zážitky pro milovníky Tatry

  • líbezný ranní budíček (zvonění na mobil) v podobě nastartování osmiválce
  • sběratelský dřevěný model původní expedice
  • kalendář TKS 1987-90 s dosud nepublikovanými fotografiemi!
  • (ti nejrychlejší jej získají s podpisem Stanislava Synka, jediného žijícího člena celé expedice TKS)
  • účast na adrenalinové testovací jízdě na polygonu v Tatra truck
  • hardcore jízdu v terénu pro otrlé crossaře

 

POZÓÓÓR, PO OD ČERVNA BUDE FUNGOVAT KLUB!

V KLUBOVÉM OBSAHU VŽDY BUDE PŘIHLÁŠENÝM ČLENŮM VIDITELNÝ DALŠÍ OBSAH – HISTORKY

Klubové členství na celé tři roky expedice si můžete výhodně pořídit na Hithit (viz modré tlačítko výše) a tím nás podpořit!!

 

UKÁZKA KLUBOVÉHO OBSAHU (ČLÁNEK VŽDY O NĚCO DELŠÍ PRO PŘIHLÁŠENÉ)

FOTOGRAFIE NĚKOLIKA VOZŮ, O KTERÝCH JSME TAKÉ UVAŽOVALI

JAK DOPADL TEST KVALITY PODVOZKU :))

VIDEO “SETKÁNÍ NOVÉ A STARÉ TATRY KOLEM SVĚTA”

 


Únor 2018


Vzadu s rozvorem 4500, vpředu 4090 mm (červen 2018)


I tato kráska byla ve hře


Toto auto nám nabídla Tatra

 

 

TEST STABILITY PODVOZKU

Když bylo vybrané auto ještě s rozvorem 4000 mm, udělali jsme první test, a to tak, že jsme do skříně dali několik židli a jelo se na pole vyzkoušet, jak moc je podvozek kvalitní.

“Testovací subjekty” ze židle vzadu spadly až v okamžiku, kdy řidič dostal auto několik centimetrů nad zem a to pak s mohutným tichem dopadlo na zem.

Test dopadl na výbornou! 🙂

zprávy do e-mailu

Email

Čerstvé zážitky můžeš získat e-mailem. Snadno a zdarma.

Díky tomu budeš vědět co se děje, jak expedice probíhá a co právě zažíváme. A kdo ví, třeba tě zaujme a přidáš se k nám.

    Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
    Top chevron-downbarsarrow-right