NEJČASTĚJŠÍ OTÁZKY A ODPOVĚDI

Vítejte v sekci častých dotazů. Zde najdete aktuálně nejvyhledávanější odpovědi týkající se projektu. Rozřadili jsme je pro vás přehledně tematicky.

Pokud svou odpověď zde nenaleznete, napište nám na katerina@tatrakolemsveta2.cz. Děkujeme.

Výzvy spojené se současnou situací ve světě

Přerušení expedice by už samo o sobě znamenalo nechovat se jako expedice. Kdybychom se pro přerušení rozhodli, pak bychom museli řešit, kde necháme Trajdu bezpečně zaparkovanou. Kdybychom se s ní rozhodli vrátit, pak by místo na parkování nebyl takový problém, ale přišla by komplikace s plněním smluv, které jsme uzavřeli s našimi partnery. Kdyby TKS2 třeba na rok zastavilo, pak by se zastavila i propagace a co si budeme povídat, bez té to v dnešní dob při organizaci takto velkého projektu, nejde. Museli bychom tak vynaložit další úsilí a nemalou finanční částku za znovupostavení PR, reklam, apod.

Cestování je super, o tom žádná, ale za TKS2 je skrytá celá řada úkonů, bez kterých by se výprava mohla jen těžko uskutečnit. Za vším stojí nejrůznější lidé, ať už placení profesionálové, tak i zapálení nadšenci, kteří se zapojili do organizace.

Značně se narušil náš plán financování projektu. Finanční podporu dočasných členů budeme čerpat, až se k nám připojí. Zájemcům peníze v případě potřeby i vracíme, a to dle jasných pravidel, ale jsme rádi, že naprostá většina členů s námi drží a prostě vyčkávají, až se i oni budou moci připojit na expedici. V současnosti hradíme vše z jiných zdrojů, z vlastních.

Během cestování po Turecku jsme potřebovali celou řadu povolení, papírů a vyšetření. Obecně jsme se pohybovali spíše v neobydlených nebo málo osídlených částech země.

V Íránu zatím nic takového nepotřebujeme. Používáme masky, „social distancig“ neboli bezpečné rozestupy, maximální hygienu. Vyhýbáme se oblastem s vysokým počtem nakažených, pravidelně děláme zběžná vyšetření.

Jednak by zastavení vedlo k pravděpodobnému ukončení expedice, viz odpověď výše a jednak nám velvyslanec nabídl možnost parkování na přechodnou a né neomezenou dobu. V době coronavirové pandemie nemůže nikdo garantovat, zda by byl dostatečny týden, měsíc nebo rok. Po tom, co TKS2 nepustili do Gruzie, komunikovali jsme znovu s velvyslancem a řešili případné možnosti a ujasnili si, že maximální možná délka zaparkování auta na rezidenci v Ankaře by byla v řádech týdnů, a to maximálně čtyř.

Se všemi našimi členy jsme v kontaktu a průběžně jim přináším informace o možnostech, jak se k nám připojit. Díky změně itineráře se mění i místa, kam za námi naši členové přiletí. Někteří se rozhodli se připojit až v další roce.

S každým počítáme a společně ladíme tu nej variantu.

Dočasní členové expedice

Ve spojení jsme převážně emailově, kdy našim členům průběžně přinášíme informace o cestě a možnostech, jak se k nám připojit. Stejně tak mají členové kontakty na Lucii a Kateřinu a vědí, že se jim mohou kdykoli ozvat. Holky jsou tady pro ně prakticky non-stop. Mimo to vznikly soukromé skupiny, kde jsou členové jednotlivých etap propojení a mohou společně komunikovat a řešit nejen věci ohledně své etapy.

Jsme otevřená expedice a tento netradiční model vznikl právě z důvodu, že chceme nejen zapáleným dobrodruhům zprostředkovat reálnou expedici na vlastní kůži. Než svět ovládla pandemie, zájemci měli možnost se k nám přihlásit a jet s námi kus cesty. Díky nim a jejich finanční podpoře realizujeme tento projekt, každého si za to velice vážíme a jsme rádi, že v tom chce JET S NÁMI. Plány se ale změnily, a to nejen naše, ale i některých dočasných členů. Někteří se rozhodli k nám připojit až příští rok, a tak se pár míst uvolnilo a hned, jak budeme mít potvrzené informace, že se k nám mohou bezpečně další členové přidat, zveřejníme možnosti pro další srdcaře. Vše bude primárně na našem webu www.TatraKolemSveta2.cz

Ano, možnost vratek je, a to na základě daných pravidel, které mají členové k dispozici.

Auto a život posádky

Ve spolupráci s celou řadou techniků, servisů a především s Tatra Trucks a.s. jsme vytvořili tabulku, ve které jsou zaznamenány mezníky v počtu ujetých kilometrů – kdy kde a co jak kontrolovat, měnit, apod. Naše Trajda je hvězda a my se o ni tak i staráme. Když máme možnost navštívit značkového dealera, pak je to naší jasnou volbou.

Mimo tabulkové kontroly věnujeme vozům (i Bludičce) náležitou bezpečnostní péči – kontrola pneu, obhlídka šroubů, pravidelný úklid jak vně, tak i uvnitř vozů.

Aktuálně je to převážně pracovní a plánovací režim. Díky celosvětové pandemii jsme museli doslova ze dne na den změnit plány, včetně propracovaného itineráře výpravy. Plány se teď vyvíjí dle rozvolňování a opětovnému otevírání hranic. Jsme tedy flexibilnější a kreativitě se meze nekladou. Jsme na cestě, na expedici a určitě není našim záměrem, ani na to nemáme chuť, sedět/parkovat na jednom místě. Týdně si vytváříme možnosti, co vidět, kam jet, kam nejezdit.

V rámci partnerství s Ministerstvem průmyslu a obchodu jsme navázali komunikaci s velvyslanci a delegáty ve světě. S nimi pak konzultujeme možnosti, jak se nejlépe zařídit v rámci lokálních opatření, jak bezpečně dostat dočasné na palubu Trajdy, apod.

No a protože náš těší zájem lidí v Česku i na Slovensku, připravujeme videa, články a i seriál o expedici TKS2, který budeš moci vidět na podzim 2020 na Prima ZOOM.

Po startu se Trajda opravovala každý den, nebo večer. Ladily se velké i malé věci.

V Černé Hoře, když jsme měli akci s velvyslanectvím na jednom z hlavních náměstí, jsme nemohli odjet. Problém byl v elektrice, asi za hodinu jsme ale frčeli dál. Další velká závada byla na motoru, již od Bulharska se mírně měnil zvuk auta, krůček po krůčku, postupně se celé dva měsíce zkoumalo čím to může být, výkon neklesal, veškerá naše technická podpora Tatra Trucks nás směrovala a pomáhala nám odhalit závadu. Nakonec až díky zkušenosti a prozíravosti technika a řidiče Lukáše, jsme odhalili, že bylo prasklých několik výfukových ventilů. Hodně věcí se opravuje a přestává fungovat v interiéru – Trajda se vytopila díky špatným rozvodům vody asi čtyřikrát, stejně tak praskl bojler, elektřina ve voze včetně centrály 100% nefunguje díky špatnému zapojení atd.

Některé z ožehavějších otázek, které jsme někdy dostali

Létání s dronem je vždy riskantní, musíte k tomu mít celou řadu povolení a prohlášení a někdy ani to nestačí k tomu, abyste neměli problém. Touhou Michala, pilota dronu, byl zájem natočit krásné okolí. Neuvědomil si, že jsme nedaleko přehrady a hranic. Rozhodně nešlo o projev nerespektování předpisů, nebo ignoraci nařízení. Naštěstí policie i vojáci brzo poznali, že naše touha po zaznamenání íránských krás je velká a naše špionáž nulová, tak nám dron bez smazání dat, bez udělení pokuty vrátili a poradili, abychom byli příště s létáním opatrnější. Abychom předešli podobným případům. V Íránu dronem raději nevzlétneme. Někdy se nepatrná nepozornost může překlopit do toho, že sedíte ve vězení, ale naštěstí vše dobře dopadlo.

Rozhodně ne. Než jsme se pustili do přípravy TKS2, sešli jsme se s jediným dosud žijícím členem TKS1, který jel tehdejší výpravou celou a naši myšlenku mu řekli. Líbila a líbí se mu, a tak se stal našim patronem.

Také jsme si sjednali schůzku v kopřivnické tatře, kde jsme o našich plánech hovořili s vedením závodu, díky tomu vzniklo marketingové partnerství, kterého si ceníme.

Abychom měli vše čisté, spojili jsme se s autorem loga TKS1, od které jsme odkoupili práva na užívání loga, díky čemuž vzniklo nejen naše nové logo, ale i reedice samolepek po vzoru expedice z konce osmdesátých let.

No a když už jsme u těch propojek, za zmínku bezesporu stojí i to, že podvozek naší Trajdy jsme koupili od syna řidiče TKS1, Dalibora Petra.

Ne, cestovka nejsme. Kdybychom byli, pak by to bylo bezesporu vše snazší, ale to už by nebyla expedice, ale jen jeden z mnoha organizovaných výletů.

Protože jsme se vydali na výpravu, tak každý, kdo se k nám přidává, dostává funkci, kterou po dobu své přítomnosti zastává. Společně pak tvoříme plnohodnotný tým TKS2.

Ne. Finanční podpory od našich dočasných členů jsou doslova zmražené a čekají na své probuzení ve chvíli, kdy se k nám dočasná členové opět připojí. Aktuálně jedeme z jiných, z vlastních zdrojů.

Cíle expedice a mediální výstupy

Jedním z našich hlavních cílů je propagace naší republiky a šikovných českých výrobků. V rámci navazování a upevňování dobrých vztahů ve světě máme po cestě domluvené zastávky na českých ambasádách, velvyslanectví, kde společně prezentujeme Česko. Propagace ČR je pak patrná i v tom, že jsme se rozhodli jet českým vozem, a to ta podpory dalších českých firem – větších i menších. Ve druhé polovině června se k nám na palubu dostaly inovativní respirátory, které vznikly v duchu pomoci lidem v době pandemie spojené s Covid-19. Přestože jde jen o malou pomoc, i tak jsme vděční za možnost tyto užitečné věci nabídnou světu a potřebným.

Pravidelně o nás můžeš slyšet například na Radiožurnálu, a to rovnou 2x týdně – každou středu v dopoledním vysílání a každou sobotu živý vstup ve vysílání odpoledním.

Mimo rozhlas pravidelně každý týden vychází dvojstrana v příloze MfDnes.

Přečíst si o TKS2 můžeš i v dalších magazínech, jako je například čtvrtletník Camping, Cars & Caravans, kde máme rovněž čestnou dvojstranu.

No a když bys chtěl informace doslova z první ruky, pak sleduj naše SocSítě – Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, náš web.

Ano, seriál už vzniká a bude k vidění na podzim letošního roku, a to na Prima ZOOM.

Film v plánu také máme, ale jeho příprava se díky nutnosti adaptace na současnou situaci musela o něco posunout, takže ti teď ještě s určitostí nemůžeme říct, kdy se na náš film budeš moci podívat.