NEJČASTĚJŠÍ OTÁZKY A ODPOVĚDI

Vítejte v sekci častých dotazů. Zde najdete aktuálně nejvyhledávanější odpovědi týkající se projektu. Rozřadili jsme je pro vás přehledně tematicky.

Pokud svou odpověď zde nenaleznete, napište nám na katerina@tatrakolemsveta2.cz. Děkujeme.

Výzvy spojené se současnou situací ve světě

Přerušení expedice by už samo o sobě znamenalo nechovat se jako expedice. Kdybychom se pro přerušení rozhodli, pak bychom museli řešit, kde necháme Trajdu bezpečně zaparkovanou. Kdybychom se s ní rozhodli vrátit, pak by místo na parkování nebyl takový problém, ale přišla by komplikace s plněním smluv, které jsme uzavřeli s našimi partnery. Kdyby TKS2 třeba na rok zastavilo, pak by se zastavila i propagace a co si budeme povídat, bez té to v dnešní dob při organizaci takto velkého projektu, nejde. Museli bychom tak vynaložit další úsilí a nemalou finanční částku za znovupostavení PR, reklam, apod.

Cestování je super, o tom žádná, ale za TKS2 je skrytá celá řada úkonů, bez kterých by se výprava mohla jen těžko uskutečnit. Za vším stojí nejrůznější lidé, ať už placení profesionálové, tak i zapálení nadšenci, kteří se zapojili do organizace.

Značně se narušil náš plán financování projektu. Finanční podporu dočasných členů budeme čerpat, až se k nám připojí. Zájemcům peníze v případě potřeby i vracíme, a to dle jasných pravidel, ale jsme rádi, že naprostá většina členů s námi drží a prostě vyčkávají, až se i oni budou moci připojit na expedici. V současnosti hradíme vše z jiných zdrojů, z vlastních.

Během cestování po Turecku jsme potřebovali celou řadu povolení, papírů a vyšetření. Obecně jsme se pohybovali spíše v neobydlených nebo málo osídlených částech země.

V Íránu zatím nic takového nepotřebujeme. Používáme masky, „social distancig“ neboli bezpečné rozestupy, maximální hygienu. Vyhýbáme se oblastem s vysokým počtem nakažených, pravidelně děláme zběžná vyšetření.

Jednak by zastavení vedlo k pravděpodobnému ukončení expedice, viz odpověď výše a jednak nám velvyslanec nabídl možnost parkování na přechodnou a né neomezenou dobu. V době coronavirové pandemie nemůže nikdo garantovat, zda by byl dostatečny týden, měsíc nebo rok. Po tom, co TKS2 nepustili do Gruzie, komunikovali jsme znovu s velvyslancem a řešili případné možnosti a ujasnili si, že maximální možná délka zaparkování auta na rezidenci v Ankaře by byla v řádech týdnů, a to maximálně čtyř.

Se všemi našimi členy jsme v kontaktu a průběžně jim přináším informace o možnostech, jak se k nám připojit. Díky změně itineráře se mění i místa, kam za námi naši členové přiletí. Někteří se rozhodli se připojit až v další roce.

S každým počítáme a společně ladíme tu nej variantu.

Dočasní členové expedice

Ve spojení jsme převážně emailově, kdy našim členům průběžně přinášíme informace o cestě a možnostech, jak se k nám připojit. Stejně tak mají členové kontakty na Lucii a Kateřinu a vědí, že se jim mohou kdykoli ozvat. Holky jsou tady pro ně prakticky non-stop. Mimo to vznikly soukromé skupiny, kde jsou členové jednotlivých etap propojení a mohou společně komunikovat a řešit nejen věci ohledně své etapy.

Jsme otevřená expedice a tento netradiční model vznikl právě z důvodu, že chceme nejen zapáleným dobrodruhům zprostředkovat reálnou expedici na vlastní kůži. Než svět ovládla pandemie, zájemci měli možnost se k nám přihlásit a jet s námi kus cesty. Díky nim a jejich finanční podpoře realizujeme tento projekt, každého si za to velice vážíme a jsme rádi, že v tom chce JET S NÁMI. Plány se ale změnily, a to nejen naše, ale i některých dočasných členů. Někteří se rozhodli k nám připojit až příští rok, a tak se pár míst uvolnilo a hned, jak budeme mít potvrzené informace, že se k nám mohou bezpečně další členové přidat, zveřejníme možnosti pro další srdcaře. Vše bude primárně na našem webu www.TatraKolemSveta2.cz

Ano, možnost vratek je, a to na základě daných pravidel, které mají členové k dispozici.

Jsme velice rádi za vaši podporu nejen v době nadšeného startu projektu, ale také v době průběhu projektu. Věříme, že nám zachováte přízeň a podporu i v době pandemie a postavíte se spolu s námi tváří v tvář překážkám.

Svět se změnil, přesouvají se termíny koncertů, divadelní představení, lety, dovolené, ale i účasti na expedici. Vážíme si toho, že jste trpěliví. Společně to zvládneme, tuto svízelnou dobu překonáme a vy budete moci s námi zažít kus dobrodružství, které jen tak někdo nezažije.

Podpořili jste finanční částkou unikátní projekt, projekt, který se i v té nejnevhodnější době pro cestování nezastavil a i když nedosáhl letošního cíle, Vladivostoku, přesto splnil většinu svých cílů, které si vytyčil. To vše prověřilo kvalitu, připravenost a profesionalitu našeho týmu. Letošní etapu jsme úspěšně zvládli především díky vaší pomoci. 2/3 vaší podpory jsme investovali do stavby nástavby, do příprav a startu. 1/3 vašich investic je vyhrazena na samotné pokrytí jednotlivých etap s vámi.

S vaší pomocí jsme všichni stvořili unikátní projekt a dohromady máme jedinečnou životní šanci zažít pravou expedici, propagovat Českou republiku a zanechat po nás naučné seriály a filmy pro příští generace. Díky vaší pomoci má Česká republika možnost se dostat do Discovery a National Geographic. Je to jedinečná šance, která se nebude již nikdy v životě opakovat.

I když jsme společně podepsali dokument, kterým se zříkáte jakékoliv náhrady (i za případnou neúčast), připravili jsme podmínky pro vyrovnání s těmi, kteří se rozhodnou s námi neúčastnit expedice (v minulosti jsme ti možná zaslali podobný dokument, ale myslím, že je dobře, abychom si připomenuli, jak postupujeme při tvé neúčasti na expedici).

Tyto podmínky NEJSOU novými stanovami, jde o pravidla kterými se řídíme při vracení tvého příspěvku, který je právně nevratný a nevymahatelný a je kompromisem mezi vašimi a našimi potřebami.

Zrušení dočasného členství a účasti na expedici ze strany dočasného člena je možné pouze za uvedených stornovacích podmínek:

  1. A) vyrovnání v hodnotě 100% vašich vložených finančních prostředků.

Vystavíme vám voucher v hodnotě 100% ceny etapy, který budete moci použít kdykoliv do ukončení expedice. Poukaz můžete někomu prodat, darovat a on ho může uplatnit. Když nebude poukaz využit, po ukončení expedice vám bude vyplaceno 100% peněz (hodnoty voucheru). Toto platí bez ohledu na to, že jste obdrželi poukazy, oblečení, model i jiné předměty a bez ohledu na další náklady a na to, že vaše podpora byla reálně pokrácena o provizi HITHITu.

Na této variantě je DO 31.12.2020 odpuštěn administrativní poplatek za převod na jinou osobu (1000 Kč).

  1. B) STORNO podpory která proběhla přes portál HITHIT.com

od ceny etapy odečítáme:
1) předměty, které vám byly v rámci plnění již vyplaceny, zaslány a použity – individuálně podle toho, kdo dostal jaké předměty (například: hrnek – 100Kč, model – 482Kč, Kolekce – 399Kč, poukaz – 2000Kč).
2) provize Hithitu, po zprůměrování – 10% (různě vysoké poplatky při platbě kartou, převodem atd.)
3) z výsledné částky odečítáme administrativní poplatek 1500 Kč (posílání dopisů, posílání balíčků, telefonování, práce s reorganizací funkcí v týmu, s emaily a komunikací atd.)

Vracíme výslednou částku po odečtení těchto tří položek.

  1. C) zrušení dočasného členství a účasti na expedici ze strany dočasného člena (mimo HITHIT.com)

To je možné pouze za uvedených stornovacích podmínek.

Storno poplatek činí:

20% z ceny poplatku za dočasné členství do 111. dne (včetně) před plánovaným termínem startu dané etapy

35% z ceny poplatku za dočasné členství od 111. dne do 88. dne (včetně) před plánovaným termínem startu dané etapy

50% z ceny poplatku za dočasné členství od 88. dne do 44. dne (včetně) před plánovaným termínem startu dané etapy

100% z ceny poplatku za dočasné členství do 11. dne (včetně) před plánovaným termínem startu dané etapy

Nejsme cestovní kancelář a tvůj poplatek byla podpora projektu, ale inspirovali jsme se u tvorby storno podmínek u desítky jiných služeb, abychom se k tobě zachovali co nejférověji.

Krátká vysvětlivka:

  • Máte etapu kupovanou přes HITHIT? -> máte na výběr variantu A a B.
  • Máte etapu kupovanou přes webové stránky? -> máte na výběr variantu A a C.
  • Rádi byste dostali 100% vložené částky? -> máte na výběr variantu A.
  • U etap Gruzie, Arménie, Arménie-Gruzie-Ázerbájdžán, Írán, Turkmenistán-Uzbekistán, Tádžikistán-Kyrgyzstán, Kyrgyzstán I, Kyrgyzstán II Kyrgyzstán-Kazachstán-Rusko, Rusko-Mongolsko, Mongolsko, Rusko (Bajkal)-Vladivostok, Chile-Bolívie-Peru a Patagonie-Chile-Argentina bereme jako “plánované” termíny podle těchto podmínek samozřejmě již nové termíny na rok 2021 (2022), které jste obdrželi v emailu.

Termíny vrácení plateb za dočasné členství:
Kalkulace podpory veřejnosti byla u projektu sestavena tak, že 2/3 částky pokryjí stavbu auta, realizaci projektu, seriálu, výstupů a dalších. 1/3 částky pokryje náklady přímo spojené se samotnou etapou.

2/3 plateb od dočasného člena jsme investovali do projektu (jak jsme avizovali) a 1/3 členských příspěvků je připravena na pokrytí samotné etapy, které se účastní dočasní členové.

Částku vracíme průběžně podle aktuálního cashflow v co nejkratších možných termínech, tak, abychom neohrozili chod expedice. Věříme že i váš zájem je neohrozit existenci expedice a budete shovívaví a tolerantní s termínem vyplacení vaší podpory, který bude v co nejkratší možné době realizován dle naší momentální situace.

Všichni naši donoři a zájemci o etapu s námi podepsali přihlášku, na základě které se stávají našimi dočasnými členy a mohou se zúčastnit expedice. Po opakovaném prověření u několika advokátních kanceláří nám bylo stvrzeno, že dočasní členové nemají na základě této přihlášky žádný právní nárok na vrácení peněz za vložené finance, ale i přesto jsme vytvořili nástroj k vracení prostředků, protože to vnímáme jako čestný krok (-: .

Jsme projekt lidí pro lidi!

Tým Tatra kolem světa 2

Auto a život posádky

Ve spolupráci s celou řadou techniků, servisů a především s Tatra Trucks a.s. jsme vytvořili tabulku, ve které jsou zaznamenány mezníky v počtu ujetých kilometrů – kdy kde a co jak kontrolovat, měnit, apod. Naše Trajda je hvězda a my se o ni tak i staráme. Když máme možnost navštívit značkového dealera, pak je to naší jasnou volbou.

Mimo tabulkové kontroly věnujeme vozům (i Bludičce) náležitou bezpečnostní péči – kontrola pneu, obhlídka šroubů, pravidelný úklid jak vně, tak i uvnitř vozů.

Bludička je doprovodné vozidlo, které se do projektu přidalo až v únoru, tedy těsně před startem expedice. Přestože v původním plánu nebylo, nyní si moc dobře uvědomujeme jeho plusy. Díky Bludičce je umožněno filmařům natáčet například průjezdy tatrovky Trajdy a lidé tak mohou vidět mnohem lepší záběry samotné hvězdy expedice. Expedice Tatra kolem světa (1989 – 1990) doprovodné vozidlo pro kameramana neměla, a tak kameramanovi tehdy nezbývalo nic jiného, než po natočení záběrů jít i několik kilometrů k tatře GTC.

Mimo natáčení je Bludička výhodná i pro pohybování se ve městech, její průjezdnost v nich je snazší než s Trajdou.

Bludička je předokolka, a tak není primárně stavěná do těžkých terénů, některé úseky cesty jede jinou cestou než T815. Je to obdobné, jako u Rallye Dakar, kdy doprovodné vozidlo nekopíruje trasu vozu hlavního.

Aktuálně je to převážně pracovní a plánovací režim. Díky celosvětové pandemii jsme museli doslova ze dne na den změnit plány, včetně propracovaného itineráře výpravy. Plány se teď vyvíjí dle rozvolňování a opětovnému otevírání hranic. Jsme tedy flexibilnější a kreativitě se meze nekladou. Jsme na cestě, na expedici a určitě není našim záměrem, ani na to nemáme chuť, sedět/parkovat na jednom místě. Týdně si vytváříme možnosti, co vidět, kam jet, kam nejezdit.

V rámci partnerství s Ministerstvem průmyslu a obchodu jsme navázali komunikaci s velvyslanci a delegáty ve světě. S nimi pak konzultujeme možnosti, jak se nejlépe zařídit v rámci lokálních opatření, jak bezpečně dostat dočasné na palubu Trajdy, apod.

No a protože náš těší zájem lidí v Česku i na Slovensku, připravujeme videa, články a i seriál o expedici TKS2, který budeš moci vidět na podzim 2020 na Prima ZOOM.

Po startu se Trajda opravovala každý den, nebo večer. Ladily se velké i malé věci.

V Černé Hoře, když jsme měli akci s velvyslanectvím na jednom z hlavních náměstí, jsme nemohli odjet. Problém byl v elektrice, asi za hodinu jsme ale frčeli dál. Další velká závada byla na motoru, již od Bulharska se mírně měnil zvuk auta, krůček po krůčku, postupně se celé dva měsíce zkoumalo čím to může být, výkon neklesal, veškerá naše technická podpora Tatra Trucks nás směrovala a pomáhala nám odhalit závadu. Nakonec až díky zkušenosti a prozíravosti technika a řidiče Lukáše, jsme odhalili, že bylo prasklých několik výfukových ventilů. Hodně věcí se opravuje a přestává fungovat v interiéru – Trajda se vytopila díky špatným rozvodům vody asi čtyřikrát, stejně tak praskl bojler, elektřina ve voze včetně centrály 100% nefunguje díky špatnému zapojení atd.

V Íránu není možnost jakákoli auta dlouhodobě nechat, protože Írán vyžaduje karnet, který má omezenou platnost, navíc nám velvyslanectví ČR v Íránu potvrdilo, že je téměř nulová šance se do vypršení platnosti karnetu do Íránu opět dostat, vyzvednout si auta a přesunout se. Necháním aut v Íránu bychom ně na 99% nejen dle vyjádření velvyslanectví přišli, proto jsme auta přesunuli lodí do Ruska.

Některé z ožehavějších otázek, které jsme někdy dostali

Létání s dronem je vždy riskantní, musíte k tomu mít celou řadu povolení a prohlášení a někdy ani to nestačí k tomu, abyste neměli problém. Touhou Michala, pilota dronu, byl zájem natočit krásné okolí. Neuvědomil si, že jsme nedaleko přehrady a hranic. Rozhodně nešlo o projev nerespektování předpisů, nebo ignoraci nařízení. Naštěstí policie i vojáci brzo poznali, že naše touha po zaznamenání íránských krás je velká a naše špionáž nulová, tak nám dron bez smazání dat, bez udělení pokuty vrátili a poradili, abychom byli příště s létáním opatrnější. Abychom předešli podobným případům. V Íránu dronem raději nevzlétneme. Někdy se nepatrná nepozornost může překlopit do toho, že sedíte ve vězení, ale naštěstí vše dobře dopadlo.

Rozhodně ne. Než jsme se pustili do přípravy TKS2, sešli jsme se s jediným dosud žijícím členem TKS1, který jel tehdejší výpravou celou a naši myšlenku mu řekli. Líbila a líbí se mu, a tak se stal našim patronem.

Také jsme si sjednali schůzku v kopřivnické tatře, kde jsme o našich plánech hovořili s vedením závodu, díky tomu vzniklo marketingové partnerství, kterého si ceníme.

Abychom měli vše čisté, spojili jsme se s autorem loga TKS1, od které jsme odkoupili práva na užívání loga, díky čemuž vzniklo nejen naše nové logo, ale i reedice samolepek po vzoru expedice z konce osmdesátých let.

No a když už jsme u těch propojek, za zmínku bezesporu stojí i to, že podvozek naší Trajdy jsme koupili od syna řidiče TKS1, Dalibora Petra.

Ne, cestovka nejsme. Kdybychom byli, pak by to bylo bezesporu vše snazší, ale to už by nebyla expedice, ale jen jeden z mnoha organizovaných výletů.

Protože jsme se vydali na výpravu, tak každý, kdo se k nám přidává, dostává funkci, kterou po dobu své přítomnosti zastává. Společně pak tvoříme plnohodnotný tým TKS2.

Ne. Finanční podpory od našich dočasných členů jsou doslova zmražené a čekají na své probuzení ve chvíli, kdy se k nám dočasná členové opět připojí. Aktuálně jedeme z jiných, z vlastních zdrojů.

Cíle expedice a mediální výstupy

Jedním z našich hlavních cílů je propagace naší republiky a šikovných českých výrobků. V rámci navazování a upevňování dobrých vztahů ve světě máme po cestě domluvené zastávky na českých ambasádách, velvyslanectví, kde společně prezentujeme Česko. Propagace ČR je pak patrná i v tom, že jsme se rozhodli jet českým vozem, a to ta podpory dalších českých firem – větších i menších. Ve druhé polovině června se k nám na palubu dostaly inovativní respirátory, které vznikly v duchu pomoci lidem v době pandemie spojené s Covid-19. Přestože jde jen o malou pomoc, i tak jsme vděční za možnost tyto užitečné věci nabídnou světu a potřebným.

Pravidelně o nás můžeš slyšet například na Radiožurnálu, a to rovnou 2x týdně – každou středu v dopoledním vysílání a každou sobotu živý vstup ve vysílání odpoledním.

Mimo rozhlas pravidelně každý týden vychází dvojstrana v příloze MfDnes.

Přečíst si o TKS2 můžeš i v dalších magazínech, jako je například čtvrtletník Camping, Cars & Caravans, kde máme rovněž čestnou dvojstranu.

No a když bys chtěl informace doslova z první ruky, pak sleduj naše SocSítě – Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, náš web.

Ano, seriál už vzniká a bude k vidění na podzim letošního roku, a to na Prima ZOOM.

Film v plánu také máme, ale jeho příprava se díky nutnosti adaptace na současnou situaci musela o něco posunout, takže ti teď ještě s určitostí nemůžeme říct, kdy se na náš film budeš moci podívat.