Tatra kolem světa 2
Tatra kolem světa 2
Tatra kolem světa 2
Tvar
Expedice po Jižní Americe

Paraguay - Argentina - Uruguay

(11. 11. - 25. 11. 2023)
Hledáme ty z vás, kteří mají chuť podpořit tuto neopakovatelnou výpravu a chtějí svou účastí zanechat českou stopu v Jižní Americe.

Na této etapě navštívíme nejkrásnější národní parky Paraguaye, severní Argentiny i Uruguaye. Naše cesta povede z hlavního města Paraguaye, Asunciónu, směrem na východ. Přes přírodní krásy jižního Paraguaye a pozůstatky nejvýznamnějších misií se dostaneme až do severní části Argentiny, kde budeme moct obdivovat nejdramatičtější a nejmonumentálnější vodopády světa, vodopády Iguazú. Vodopády Iguazú byly zvoleny jako jeden ze sedmi přírodních divů světa a jsou dvojitou památkou UNESCO, jednou z nejimpozantnějších přírodních atrakcí na světě. Následně překročíme hranice do Uruguaye a přes přírodní zajímavosti severní části Uruguaye přijedeme až do hlavního města, Montevidea.

Start etapy
Start etapy
Asunción
Cíl etapy
Cíl etapy
Montevideo
Délka etapy
Délka etapy
14 dnů
Ujetých km
Ujetých km
3500 km
Řidič etapy
Řidič etapy
Marek Havlíček
Orientační cena letenky
Orientační cena letenky
37000 Kč
Cena etapy
VYPRODÁNO
Chcete poradit?
Chcete poradit?
Jsem Anežka a ráda Vám poradím se vším okolo etapy naší Tatrovky :)

Itinerář etapy

11. 11. 2023
Asuncion – Lago Ypoá

První den etapy vyjedeme z hlavního města Paraguaye směrem k národnímu parku Ypoá. Asunción je hlavní a nejlidnatější město Paraguaye. Po Buenos Aires a Santiagu je Asunción třetím nejbezpečnějším hlavním městem v Latinské Americe. V Paraguay je oblíbeným sportem fotbal a v Asunciónu sídlí všechny hlavní paraguayské fotbalové kluby: Olimpia, Cerro Porteño, Rubio Ñu, Libertad, Guaraní i Nacional. Za návštěvu stojí také paraguayské národní muzeum výtvarného umění. Ke stavebním památkám patří katedrála z roku 1845, Panteon hrdinů, prezidentský palác Palacio de los López, muzeum Casa de la Independencia a divadlo Ignacio A. Pane. Významnou moderní stavbou je Hotel Guaraní z roku 1961. Město má vlhké subtropické podnebí, období sucha trvá od května do září. Nejvyšším vrcholem je Cerro Lambaré s pomníkem původním obyvatelům. Národní park Ypoá byl vytvořen vyhláškou v roce 1992. Park byl 7. června 1995 uveden jako „mokřad mezinárodního významu“ podle Ramsarské úmluvy. Jedním z cílů je zachovat a chránit mokřady a biologickou rozmanitost ekosystémů. Vegetace v této jedinečné oblasti je velmi rozmanitá a také fauna je velmi pestrá s množstvím druhů pestrobarevných tukanů, antilop, hadů, krokodýlů i tygrů.

12. 11. 2023
Lago Ypoá – Ybicuí National Park

Naše trasa bude pokračovat směrem na jih. Národní park Ybycuí je plný zvuků přírody a historických památek, což z něj činí jeden z nejunikátnějších národních parků Paraguaye. Národní park se rozkládá na 5000 hektarech. Četné zalesněné stezky, které jsou součástí ekoregionu Atlantic Forest, vedou kamennými cestami a cestami z červeného bahna. Nabízí možnosti pěších výletů na vyhlídku k vodopádům Guaraní a Escondido s kaskádami vysokými 10 až 12 metrů. Oba vodopády jsou uprostřed bujné vegetace a stékají po kamenech pokrytých kapradinami, lišejníky a dalšími druhy rostlin. Národní park Ybycuí nabízí od každého druhu krajiny kousek: spojuje hory s bohatými křišťálovými potoky i působivými vodopády. Milovníky historie zaujme La Rosada, první slévárna železa v Jižní Americe, patřící do konce 50. let 19. století, která se nachází hluboko uvnitř parku. Slévárna hrála hlavní roli v industrializaci země a nyní byla obnovena jako muzeum.

13. 11. 2023
Ybicuí National Park – La Santísima Trinidad de Paraná

Z nádherného národního parku Ybicuí se přesuneme ke kulturním památkám Paraguaye. Křesťanská misie La Santísima Trinidad del Paraná byla zapsána na seznam světového dědictví UNESCO v roce 1993. Navrhl ji významný jezuitský architekt Jean Bautista Primoli a je v úplnějším stavu než ostatní misie v regionu. Její dobře zachovaný komplex zahrnuje náměstí, hlavní kostel a malý kostel, zvonici, kolej a klášter, bydlení, zahrady a dílny. Byla založena v roce 1706 (dokončena v roce 1712) a byla jednou ze třiceti misií založených jezuity v 17. a 18. století na území dnešního Paraguaye, Brazílie a Argentiny. Tyto misie byly navrženy tak, aby konvertovaly domorodé Guarani ke křesťanství a řídily španělské ekonomické zájmy v regionu. Po válce v 50. letech 18. století a po vyhnání jezuitů ze španělských zemí byly misie opuštěny. V následujících desetiletích byly mnohé zničeny, zatímco jiné se staly bohatým zdrojem stavebních materiálů.

14. 11. 2023
La Santísima Trinidad de Paraná
15. 11. 2023
La Santísima Trinidad de Paraná – Iguazu (Argentina)

Vodopády Iguazú jsou zázrak mezi největšími vodopády světa a jsou dokonce dvojitou památkou UNESCO – z brazilské i z argentinské strany. Jsou obdivovány jako nejdramatičtější a nejmonumentálnější vodopády na světě, padající přes útesy na hranici s argentinskou provincií Misiones a brazilským státem Paraná. Vodopády Iguazú byly zvoleny jako jeden ze sedmi přírodních divů světa, jsou nejnavštěvovanějším místem v oblasti a jednou z nejimpozantnějších přírodních atrakcí na světě. Název Iguazú pochází z jazyků Tupi a Guarani a v překladu znamená „velké vody“. Stačí jeden pohled na monumentální vodopády a bude vám jasné proč. Vodopády Iguazú jsou bez váhání nejpůsobivější a nejúžasnější ze všech! Bývalá první dáma USA Eleanor Rooseveltová při pohledu na ohromné vodopády Iguazú zvolala: "Ubohá Niagara!" a to bylo vše, co dokázala vyslovit. Vodopády Iguazú, vyšší než Niagara a širší než Victoria, jsou výsledkem sopečné erupce, která zanechala v zemi velkou trhlinu. Vodopádový systém se skládá z 275 vodopádů podél 2,7 km řeky Iguazú. To, co dělá vodopády Iguazu tak nezapomenutelnými, je skutečnost, že jsou obrovské i složité, velké a maličké. Surová síla 62 000 kubických stop vody padající každou sekundu o 270 svislých stop je vyvážena jemností růžových, fialových a bílých netykavek, které rostou jako plevel, a žlutých a oranžových motýlů, kteří jako by v tomto ráji nahradili mouchy. Největším samostatným vodopádem jsou Ďáblova ústa (Ďáblův chřtán). Oba státy, na jejichž hranicích vodopády leží, okolo nich vytyčily rozsáhlé národní parky: Parque Nacional Iguazú na argentinské straně a Parque Nacional do Iguaçu na brazilské straně, které chrání jak vodopády, tak okolní přírodu tvořenou z velké části zachovaným pralesem.

16. 11. 2023
Iguazu
17. 11. 2023
Iguazu – Ruinas de San Ignacio Miní

Po působivé scenérii nejkrásnějších vodopádů v oblasti budeme pokračovat Argentinou dále směrem na jih. Ruiny misie de San Ignacio Miní patří mezi ty nejzachovalejší v celé Argentině. Úžasné množství zachovalých vyřezávaných výzdob vytváří nezapomenutelnou atmosféru. San Ignacio, založené v roce 1610 v Brazílii, ale opuštěné po opakovaných útocích otrokářů, zde bylo založeno v roce 1696 a fungovalo zde až do vyhnání jezuitů. Ruiny byly znovuobjevené v roce 1897 a na svém vrcholu měla osada téměř 4000 obyvatel. Následně máme možnost krátké návštěvy do nedalekých ruin v Santa Ana a Loreto a dále do Santa María la Mayor.

18. 11. 2023
Ruinas de San Ignacio Miní – Colonia Carlos Pellegrini (Iberá National Park)

Tento den podnikneme krátký přejezd k národnímu parku Iberá v Argentině. Nachází se v centrální provincii Corrientes. Národní park Iberá chrání část mokřadů Iberá a přilehlé pastviny, savany a lesy. Park byl vytvořen z bývalých soukromých rančů získaných soukromou nadací Conservation Land Trust–Argentina, která v roce 2015 darovala pozemky argentinskému státu k vytvoření parku. Nadace zastavila praxi vypalování půdy za účelem zvýšení množství krmiva pro dobytek a znovu obnovili populaci ohrožených druhů zvířat. Obnovena byla například populace mravenečníka obrovského, pekari obojkového, tapíra jihoamerického, jelena pampového, ara červenozeleného nebo jaguára.

19. 11. 2023
Colonia Carlos Pellegrini (Iberá National Park)
20. 11. 2023
Colonia Carlos Pellegrini – Concordia/Salto (Uruguay)

Dále se posuneme k hranicím s Uruguayí. San Antonio de Padua de la Concordia je město na severovýchodě provincie Entre Ríos. Leží na západním břehu řeky Uruguay, naproti městu Salto v Uruguayi. Obě města spojuje silniční i železniční spojení, které je součástí komplexu Salto Grande Dam. Město je známé jako hlavní město produkce citrusů. Národní park El Palmar, důležitá rezervace pro palmy Yatay, leží 60 km jižně od města. Salto je hlavní město departementu Salto v severozápadní Uruguayi a je druhým nejlidnatějším městem v Uruguayi. Je to malebné město a nachází se v blízkosti vodopádů Rio Uruguay a přehrady Salto Grande.

21. 11. 2023
Concordia – Salto (Uruguay) – Palace Cave

První den v malebné Uruguayi prozkoumáme působivé město Salto a dále budeme pokračovat směrem na jih k dalším přírodním zajímavostem. Palace Cave je působivá jeskyně vytvořená ve skalách. Poprvé byl studována v roce 1877. Pískovcové skály, ve kterých je jeskyně vytvořena, pocházejí z pozdní křídy.

22. 11. 2023
Palace Cave – Reserva de Flora y Fauna Dr. Rodolfo Tálice

Rezervace flóry a fauny Dr. Rodolfa Talice je jednou z unikátních rezervací v Uruguayi. Byla slavnostně otevřena 30. července 1991. Na ploše 75 hektarů s velkým centrálním jezerem žije přes 150 různých druhů zvířat, savců, ptáků i plazů. Při vzniku rezervace byla vzdána živá pocta Dr. Rodolfo Tálice, který byl prvním uruguayským akademickým parazitologem, profesorem, dlouholetým badatelem a aktivním propagátorem biologických věd. Mezi největší atrakce ekoparku patří tiché safari v elektrobusech nebo šlapacích autech. Jedna z oblastí, které lze takto prozkoumat je Valle de los Ciervos, oblast o rozloze 35 hektarů, kde sídlí pekari, desítky druhů ptáků i množství jiných zvířat nepopiratelné krásy.

23. 11. 2023
Reserva de Flora y Fauna Dr. Rodolfo Tálice – Localidad Rupestre de Chamangá – Hispanidad Park

Naše cesta bude pokračovat směrem k unikátním jeskynním malbám. Chamangá je komplex jeskynních maleb nacházející se východně od města Trinidad v departementu Flores v Uruguayi. Tato lokalita je zapsána do Národní soustavy chráněných území. V současné době se pracuje na jeho zařazení na seznam světového dědictví UNESCO. Představuje nejvyšší koncentraci jeskynních piktogramů v Uruguayi, a najdou se zde více než dvě třetiny celkového počtu piktogramů v zemi. Jeho jedinečnost je dána umístěním v otevřených polích a na žulových výchozech. Převládá abstraktní geometrický styl zobrazení. Motivy, které lze nalézt, jsou kosočtverec, kříž, obdélník, klikaté čáry, svislé rovnoběžné čáry nebo zubaté hřebenovité čáry. Naproti tomu Parque de la Hispanidad nabízí množství stylových restauraci, motocyklovou dráhu, pódium pro show a sektor věnovaný divácky vděčným jezdeckým aktivitám, jako jsou criolly a drezúra. Parque de la Hispanidad je také dějištěm proslulého Národního folklorního festivalu, který probíhá tři dny v únoru a má návštěvnost několik tisíc diváků.

24. 11. 2023
Hispanidad Park – Montevideo

Předposlední den naší etapy je věnovaný kulturnímu vyžití v parku Hispanidad a krátkému přejezdu do hlavního města Uruguaye. Montevideo je hlavním městem Uruguaye a nachází se na pobřeží v jižní části země. Od roku 2006 je hodnoceno jako město s nejlepší kvalitou života v Latinské Americe. Město má svůj název podle kopce, který se nachází vedle jeho zálivu. V současné době však existují různá vysvětlení původu jména Cerro Montevideo, od náhodné fráze anonymního námořníka „viděl jsem horu na východě“ , přes latinské vyjádření člena Magellanovy expedice „vidím horu“ (které bylo mylně interpretováno zbytkem posádky, který nemluvil latinsky) až po akademické teorie šesté hory z východu (Monte VI). Montevideo nabízí pestrou nabídku turistického vyžití, která zahrnuje historické památky, noční kluby, pláže a agroturistiku (turistické ranče, vinné sklípky a farmy) v jeho okrajových částech.

25. 11. 2023
Montevideo

Neprozkoumané perly Jižní Ameriky

Terénní vůz Tatra

Expedice Tatra kolem Světa 2 jede speciálně upraveným expedičním vozidlem na podvozku Tatra 815. Nabízí novým členům příležitost připojit se k výjimečné etapě v Jižní Americe. Hledáme ty z vás, kteří mají chuť podpořit tuto neopakovatelnou výpravu a chtějí svou účastí zanechat českou stopu v Patagonii, která je v mnoha ohledech nevšední a nezapomenutelná. 

Divoká příroda

Cestování v terénním voze značky Tatra s sebou přináší nové možnosti kudy a kam na expedici jet. Speciálně upravený podvozek nabízí možnost vyjet z asfaltových cest do neprozkoumaných končin světa. Díky speciální terénní úpravě se tak dostaneme do míst, kam se běžné auto nedostane.

Nezapomenutelné výhledy

Svým členským příspěvkem si nekoupíte zájezd nebo službu, ale podpoříte tento unikátní projekt a vše co tento projekt vytváří. Mimo jiné nám pomůžete šířit dobré jméno České republiky ve světě i autenticky informovat veřejnost v ČR o tom, jak se žije v jiných zemích. V neposlední řadě pomůžete i s naším cestovatelským seriálem. Stanete se legitimním členem týmu a budete mít možnost se části naší cesty kolem světa zúčastnit a svou účastí náš projekt podpořit.

Jak to chodí na palubě

Nejčastější dotazy

Jak se zúčastním expedice?

Nejprve je potřeba zarezervovat si svoji etapu zde na webu tlačítkem “přidat do košíku”. Zde jsou vypsána všechna volná místa na daný rok. Po zakoupení etapy na našem webu vám posíláme přihlášku a krátký dotazník. Po vyplnění a podepsání přihlášky i dotazníku se stáváte dočasnými členy společnosti, která provozuje expedici a posíláme vám údaje k platbě. Platba probíhá bankovním převodem. Vaše účast v etapě je rezervována šest dní od objednávky na e-shopu, do této doby čekáme vaši platbu. Pokud platba do šesti dní nepřijde, tak poté jsme bohužel nuceni dát přednost dalším účastníkům. Přímo před etapou děláme schůzku všech členů etapy online. Kontaktuje vás organizátorka Lucie a ta vás seznámí se všem informacemi, s ostatními členy vaší etapy a společně se domluvíme na rozdělení jednotlivých rolí v etapě a na konkrétním průběhu etapy.

Jak se dopravím na místo setkání s Tatrou na začátku etapy?

Dočasným členům každé etapy zasíláme doporučené letenky z Prahy, kterými vždy letí většina dočasných členů dané etapy. Na letišti v Praze se dočasní členové setkají před odletem a následně letí spolu doporučeným letem včetně společného přestupu. Po příletu se domlouváme společně na dopravě z letiště na palubu expedičního vozu. Nabízíme případně i možnost asistence s koupí letenek nebo přímo zařízení vašich letenek. Samozřejmě, pro cestovatele (podle osobních preferencí) je zde možnost koupit si vlastní letenky a dopravit se sám po vlastní ose na místo setkání. Většinou je „cestovatelů po vlastní ose“ cca třetina z dočasných členů etapy.

Co budu dělat na palubě? Zvládnu to zrovna já?

Ano, zvládne to každý! Každý z dočasných členů/členek má svoji důležitou funkci v týmu, kterou zastává a za kterou zodpovídá. Na funkcích se domluvíme přímo na schůzce podle preferencí a schopností jednotlivých účastníků. Jednou z funkcí je např. kuchař, pomocný kuchař (škrábání brambor), skládač stanů, automechanik, nákupčí... Rádi vám dáme nějakou zodpovědnou úlohu v týmu, která odpovídá vašim preferencím. Všichni jsou pak plánovači, všichni se podílíme na hledání odboček a na obohacení našeho itineráře tak, abychom toho viděli a zažili co nejvíc. Všichni jsme tým a podílíme se na stavbě itineráře.

Jaký je program etapy?

Program etapy domlouváme na schůzce dočasných členů již přímo v sestaveném expedičním týmu až na palubě. Máme vždy nějaké pevné záchytné body, kterými je potřeba projet, ovšem mezi nimi jsme otevřeni kolektivní tvořivosti s podporou dočasných členů zastávajících funkce logistika a funkce výletníka. Pokud máte nějaké vlastní preference, můžete je přinést do etapy. Pokud budou na trase, můžeme je po dohodě s celým týmem a především po dohodě s vedoucím expedice Markem zahrnout. O finálním zařazení nebo vyloučení návrhu programu rozhoduje vždy a pouze vedoucí expedice Marek Havlíček.

Co je v ceně etapy?

V ceně je strava zpravidla dvakrát až třikrát denně, voda na pití, spaní, ubytování. Případné kapesné jde tedy pouze na věci navíc. Pokud se však s týmem dočasných členů domluvíme na vstupech do národních parků nebo budete chtít si kupovat suvenýry, vlastní jídlo, nealkoholické drinky, alkohol, pivo.. tak se vždycky nějaký obnos kapesného hodí. V ceně nejsou: letenky (cca 14-25tis), vstupy do parků (cca 100-200USD dle navštívené destinace), alkohol, pojištění. V závorce dávám varianty, dá se vybrat levnější i dražší varianta. Se vším moc rádi pomůžeme.

Jak zařídím víza?

Do všech zemí, které v Jižní Americe navštívíme, nejsou víza na délku etapy potřeba.

Jaké potřebuji očkování?

Doporučené do celé Asii je očkování: Hepatitida A + B, břišní tyfus. Doporučuje se také zkontrolovat platnost běžných českých očkování jako je např. tetanus.

Potřebuji Covid test?

Pro odlet do některých zemí je potřeba mít v ruce PCR test negativní, potvrzení v papírové formě v anglickém jazyce s mezinárodním potvrzením (laboratoř to pošle emailem a vytiskne se to). V případě potřeby můžeme pomoct s objednáním na odběrové místo nebo provedením. Platnost tohoto nařízení byla v momentě 6.10.2022 a samozřejmě se může měnit, pro aktualní informace doporučujeme si prověřit vše na MZV https://www.mzv.cz/jnp/cz/udalosti_a_media/tiskove_zpravy/x2020_04_25_rozcestnik_informaci_k_cestovani.html .

Kdy a kde je místo a čas setkání každé etapy?

Adresu k dané etapě vždy dodáme všem dočasným členům dohromady do komunikační skupiny a pohlídáme, aby se dostala ke všem členům. Město je samozřejmě dané, konkrétní místo nikoliv, často stálý tým TKS2 řeší akutní a aktuální věci a někdy je nemožné předvídat několik týdnů či dnů dopředu, kde přesně se sejdeme. Produkce vám sdělí minimálně oblast, čtvrť a den či dva před setkáním pak konkrétní místo. Sraz bude vždy cca okolo 10:00 prvního dne v Trajdě. Nejlepší bude pokud přijedete do Jižní Ameriky o celý den nebo více dní dříve (např. budou lepší letenky) a prohlédnete si město a památky blízké příletu. Do Trajdy je také dobré přijít o pár desítek minut dřív. Určitě není možné přijít později než je daný čas setkání.

Co si mám vzít s sebou?

Věci osobní potřeby, měkké zavazadlo max objem 70 litrů, např. batoh (žádný PEVNÝ CESTOVNÍ KUFR si opravdu neberte, NEVEJDE SE NÁM DO TRAJDY !!! Ani malý, ani příruční, prostě ŽÁDNÝ kufr.), repelent, podle počasí buď dlouhé lehké oblečení - nohavice, rukávy (proti moskytům) nebo oblečení do zimy a deště, ochranu proti slunci, spacák, léky pro osobní potřebu. Kompletní seznam a instruktážní video k balení posíláme přihlášeným účastníkům.

Mám si zařídit zdravotní pojištění?

To je na uvážení každého. V případě potřeby pomůžeme se zařízením zdravotního pojištění.

Jaká je doporučená lékárnička?

Vezměte si s sebou vaše léky denní potřeby.
Kompletní vybavená lékárnička pro všechny situace je dostupná na palubě expedičního vozu. 

Čím jedeme

podvozek tatra
ideový návrh
přestavba tatry
trajda

Vzduchem chlazený 8válcový motor Tatra 10TS 140. Maximální rychlost 110 km/h, maximální kroutící moment 1300Nm / 1200 min., převodovka Tatra 2,30 TR 1,6 / 2,6 a pneumatiky 14,00R20TL. 4-okruhový brzdící systém, uzávěrka diferenciálů, brodivost 1200 mm.

Ikona
320 koní
má expediční Tatra
Ikona
270 000
kilometrů ujedeme
Ikona
69
zemí poznáte
Ikona
1 095
dní na cestě
Top chevron-downbarsarrow-right